Eminim hepiniz Frida Kahlo’yu tanıyorsunuzdur. Feminist hareketin ikonlarından ressam Kahlo’nun eserlerinde kendi hayatına değindiği ve pek çok kişinin bilmediği gizli detaylar var. Kahlo’nun acısını ve depresyonunu aktarmaya çalıştığı sembollerin anlamlarını öğrenelim ve vermek istediği asıl mesajın ne olduğunu görelim…
Kaynak: https://mymodernmet.com/frida-kahlo-p…
1. Diken Kolyeli Otoportre
Hayatı boyunca 55 otoportre çizen Kahlo, bu fotoğrafta yeşilliklerin önünde, bir panter ve maymunun ortasında yer alıyor. Boynuna dikenlerden yapılmış ve görünüşte cansız bir sinek kuşu ile süslenmiş bir kolye takıyor. Tuhaf aksesuar boynunun kanamasına neden olsa da ifadesi sakinliğini koruyor. Acıya bu sakin yaklaşım Kahlo’ya özgüdür. “Günün sonunda sandığımızdan çok daha fazlasına dayanabiliriz.” mesajı veriyor.
2. İki Frida
İki Frida, Kahlo’nun kocası Rivera’dan ayrılmasına tepki olarak yaptığı bir eser. Bu fotoğrafta Kahlo, kendisinin her iki yönünü de daha derinlemesine inceliyor. Solda kendisini klasik Avrupa kıyafetleri giymiş kalbi kırık bir kadın olarak tasvir ediyor. Sağda kalbi sağlam, Rivera ile evliyken benimsediği çağdaş Meksika kıyafeti giyen klasik bayan tarafı var…
3. Kısa Saçlı Otoportre
Kahlo boşandıktan sonra kendini yeniden keşfetmeye çalışıyordu. Eski kocasına meydan okumak için kısa saçlı bir portre çizdi. Aynı zamanda takım elbise giymesi de dikkat çekici bir detaydır. Üstünde bir Meksika halk şarkısı var: ‘Bak seni sevdimse bu saçların yüzündendi. “Artık kel olduğuna göre seni artık sevmiyorum.” o yazıyor.
4. Meksika ve Amerika Sınırında Otoportre
Kocası ilgi odağıyken ve New York’taki Çağdaş Sanat Müzesi’ndeki bir sergi de dahil olmak üzere sanat çevrelerinde büyük başarılar elde ederken, Kahlo başarısız hamileliklerle mücadele ediyordu. Meksika ve Amerika Birleşik Devletleri sınırındaki otoportresi, Kahlo’nun Amerika Birleşik Devletleri’nin endüstriyel ve kapitalist kültürüne duyduğu hoşnutsuzluğun yanı sıra Meksika’nın tarımsal yaşam tarzına duyduğu özlemi de tasvir ediyor.
5.Henry Ford Hastanesi
Kahlo’nun en yürek burkan tablolarından biri olan Henry Ford Hastanesi, onun Detroit’teki Henry Ford Hastanesi’nde düşük yaptıktan sonra iyileşmesini tasvir ediyor. Karnından aşağı doğru uzanan bir dizi kırmızı damar, doğmamış çocuğuna işaret ediyor. Tramvay kazasında hasar gören leğen kemiğinde damarlar fışkırdı. Rivera’nın hastanede kaldığı süre boyunca kendisine ikram ettiği orkide, günlerin ne kadar yavaş geçtiğini gösteren bir salyangoz, onu o dönemde bulunduğu şehrin endüstriyel ruhuna bağlayan bir makine görevi görüyor.
6. Soy Ağacı
Büyükannem ve Büyükbabam, Ailem ve Ben portresi, diğer adıyla Soy Ağacı, Kahlo’nun şimdiye kadar çizdiği iki aile ağacı tablosundan biridir. Solda Meksikalı annesi ve büyükanne ve büyükbabası, sağda ise Alman babası ve Alman büyükanne ve büyükbabası ile karma ırk mirasını tasvir etti. Tüm bu figürleri birbirine bağlayan kurdeleyi tutan küçük bir çocuk gibi kendini merkeze koydu.
7. Kırık Sütun
Kırık Sütun’da Kahlo, geçirdiği kazanın hayat boyu süren etkilerine trajik bir bakış sunuyor. Fotoğrafta omurga ameliyatı sonrası süreç anlatılmaktadır. Çıplak bir hastane tabelası ve metal ve alçı korse dışında vücudu çivilerle delik deşik olarak tasvir edilmiştir. Bu, Hıristiyanların çarmıhtaki İsa ikonografisine bir göndermedir.
8. Otobüs
Kahlo, 1925 yılında meydana gelen ve hayatını değiştiren otobüs kazasından dakikalar önce gördüklerini anımsatan bir tasvir yaptı. Eser onun en ünlü tablolarından biridir ve kazanın en gerçekçi resmidir. Kahlo kaza anını hiçbir zaman tam olarak tasvir etmedi.
9. Tehuana Otoportresi
En ünlü sanat eserlerinden biri olan Tehuana Otoportresi – aynı zamanda Diego on My Mind olarak da bilinir – Kahlo’nun Meksika folkloruna olan derin sevgisini gösteriyor. Burada Oaxaca eyaletindeki Tehuantepec bölgesinin Zapotec tarafında giyilen geleneksel Tehuana elbisesinin başlığını takıyor. Ayrıca, çalkantılı bir boşanma sürecinden geçmesine ve Rivera’nın işiyle yüzleşmesine rağmen onu düşünmeden nasıl duramadığını göstermek için karısını alnına sürrealist bir biçimde boyadı. “Yazımı al, sen osun” demek gibi. 🙂
10. Yaralı Geyik
Yaralı Geyik, Kahlo’nun kendisiyle ilgili fiziksel ve duygusal acısını sembolik olarak ele alan bir başka otoportredir. Eserde Kahlo kendisini bir geyik olarak tasvir ediyor. Bunu yaparken çok sevdiği evcil hayvanı Granizo’dan ilham aldığı düşünülüyor. Oklarla vurulup kırık bir bölümün arkasına bırakılan bir geyiğin muhtemelen öleceği açıktır. Kendi sağlığının kötüye gittiği dönemde çizdiği bir fotoğraf.
6 yaşındayken geçirdiği çocuk felci nedeniyle ömür boyu süren fiziksel acının yanı sıra kangren ve diğer hastalıklardan da muzdaripti.
haber-sultanhani.com.tr